Lauantai 19.8. Kotiin

Edellisen illan aikana olimme saapuneet Ruotsin puolelle j matkasimme nyt kohti Tukholman satamaa. Osa porukasta nukkui bussissa, osa ei. Itse matkustin pakettiautossa Juhan kanssa ja toimin yön ajan kartanlukijana/apukuskina, kuten olin tehnyt Hollannista asti. Yöstä ei hirveästi ole kerrottavaa, pimeyden takia ei voinut edes ihailla maisemia. Siitä huolimatta matka sujui melko mukavasti kuunnellen muunmuassa AC/DC:ta ja ZZ Topia. Muutama pieni vessapysähdyskin tehtiin matkan aikana, joskin bussin ja pakun taukojen ajoittaminen samaan aikaan ja paikkaa osoittautui yllättävän hankalaksi.

Saavuimme Tukholmaan aikaisin aamulla ja laivan lähtöön oli aikaa vielä reilusti, joten päätimme etsiä pakulle sopivan pysäköintipaikan ja torkkua hieman, olimmehan olleet hereillä jo vuorokauden verran. Heräiltyämme paikansimme bussin satamasta, noudimme Mikolta laivaliput ja ajoimme pakettiauton laivaan. Laivassa heitimme tavarat hyttiin ja suuntasimme aamupalalle. Aamupalan jälkeen hyödynsin hyttiä käymällä suihkussa ja nukkumalla muutaman tunnin. Uskoakseni aika moni muukin teki samoin. Myöhemmin päivällä kävimme vielä syömässä laivan buffetissa ja sen jälkeen tuli kierreltyä laivassa sekä käytiin ostamassa vielä viimeisiä tuliaisia laivan tax free -myymälästä.

Laiva saapui satamaan hieman ennen kahdeksaa illalla. Satamassa jätimme osan porukasta tavaroinen pois kyydistä, sillä heille Turku oli parempi vaihtoehto kotiinpaluun suhteen, kuin Sastamala. Satamasta ajelimme rauhassa kohti Sastamalaa ja jutustelimme muunmuassa menneestä kolmesta viikosta. Kun kurvasimme pakulla Seukun pihaan, bussista oli jo ehditty purkaa suuri osa tavaroista. Vielä viimeiset yhteiskuvat, kiitokset, henkilökohtaisten tavaroiden purku pakettiautosta, heipat ja kotia kohti. Kolmessa viikossa tuli nähtyä kahdeksan maata ja koettua monia unohtumattomia asioita, joita ei etukäteen osannut edes kuvitella. Reissussa on mukavaa, mutta on myös ihanaa palata kotiin omaan sänkyyn.