Maanantai 31.5. Liettua-Puola

Aamulla heräsimme sumuiseen ja kosteaan säähän Liettuan Pasvalyksestä. Puin vaatteet päälle ja aloin pakkaamaan tavaroita.  Kun sain omat tavarani pakattua pois, menimme yhdessä telttaporukkamme kanssa ihmettelemään miten saamme teltan pakattua. Pienen avun kanssa saimme teltan melko helposti pussiinsa. Tämän jälkeen menin syömään hyvän aamupalan. Ruokana oli puuroa ja leipää. Sain puuron syötyä ja menin tiskaamaan. Tiskauksen jälkeen vein loput tavaroistani bussiin ja kävin nopeasti vessassa pesemässä hampaat. Sitten lähdimme matkaan Kaunasiin. Sinne oli matkaa noin kaksi tuntia.

Hetki Kaunasiin saapumisen jälkeen oli lounas. Maittavan lounaan jälkeen lähdin parin muun kanssa nopealle kauppareissulle. Kaupan jälkeen kävimme vielä katsomassa läheistä linnaa. Noin kahden maissa jatkoimme matkaa. Matkaa tällä kertaa on noin viisi tuntia. Bussi kulkee Kaunasista Wydmusyyn Puolan puolelle. Liettuan ja Puolan rajalla jäimme jumiin ruuhkaan. Ruuhkan jälkeen matka taas jatkui. Paljoa ei voi kirjoittaa sillä pääosin matka oli viisi tuntia vähän motaria, pari pysähdystä, pikkukyliä, hieman suurempia paikkoja ja pikkuteitä. Mielestäni oli mielenkiintoista kuinka Puolassa ihmisen varakkakkuuden huomaa pelkästään millaisessa talossa hän asuu.

Matka kulki yllättävän nopeasti ja pian olimme jo leirintäalueella. Hirmu nälkäisenä aloimme kasaamaan telttaa. Ilta pimenee paljon aikaisemmin sillä aikavyöhyke vaihtui. Saimme teltan kasattua ja menin syömään. Ruokana illalla oli jauhelihaa ja riisiä. Ruuan jälkeen kävin vielä suihkussa ja menin aikasin nukkumaan. Nukahdin yllätävän nopeasti.

Sää vaihtui päivän aikana useasti vesisateesta auringonpaisteeseen. Ilma silti pysyi lämpimänä.  Hauskinta reissun aikana on ollut mielestäni laivamatka. Ja bussissakin on ollut mukavaa.

Terveiset kotiin Suomeen äitille, iskälle, veljelle ja sukulaisille.

-Lauri

Aamulla oli herätys kello 7 Pasvalysissa. Iso osa oli jo tätä ennen hereillä. Yökasi oli ollut melkoinen ja teltat oli yhtä märkiä kuin sateen jälkeen. Tai märempiä. Aamupalaa odotellessa ehti hyvin pakata omat makuupussit ja -alustat sekä matkakassit. Teltatkin meni nopeasti nurin hyvällä yhteistyöllä.

Keittiö oli omassa rauhassaan valmistanut herkkuaamiaisen; puuroa, leipää höysteineen ja hedelmiä. Kyllä kelpasi vatsansa täyttää. Tiskin jälkeen loput kamat kyytiin ja matka jatkui, 2,5h herätyksestä ekana aamuna, ei paha!

Tie kohti Kaunasia isompia ja pienempiä teitä. Kiertotiet ja tietyömaat värittivät matkan tekoa varsinkin Liettuan puolella koko päivän. Kaunasiin saavuttiin huipulta kaupungin avautuessa hienosti alapuolella.

Kaunasissa tankattiin itsemme maistuvalla pastasalaatilla, minkä jälkeen oli hetki tutustua kaupunkiin omatoimisesti. Läheinen #KAUNAS -kyltti ja linna oli varmasti ainakin monella tutustumisen kohteena.

Kaunasin jälkeen on istuttu bussissa, istuttu bussissa, istuttu bussissa, ylitetty Puolan raja, istuttu bussissa, täydennetty eväsvarastoja huoltoasemalla ja istuttu bussissa. Nähtävää matkalla oli; maissipeltoja, haikaroita ja haikaranpesiä, hienoja hautausmaita ja erilaisia koristeltuja ristejä tien vieressä. Yksi onnettomuuspaikkakin ohitettiin taas päivän aikana. Liettuan ja Puolan rajalla pysähdyttiin tankkaamaan vielä ilman litrarajoituksia. Huoltoaseman toitoi (paikallinemn bajamaja) tuli tutuksi monelle, koska vessamahdollisuus täytyy aina hyödyntää. Liettuan ja Puolan rajalla vaihdettiin myös aikavyöhykettä. Saimme vuorokauteen tunnin lisää aikaa.

Kahdeksan maissa saavuimme viimein leirintäalueelle, Kurpiowska Krainassa. Kehitystä tapahtui ensimmäisestä leiriktäalueillasta. Sellasella vauhdilla teltat nousivat pystyyn. Hyvä me! Alueen ympäristöstä löytyi monta tapaa purkaa energiaa, oli leikkipuistoa, ulkoilmakuntosalia ja pientä lenkkipolkua. Pienen energian purun jälkeen pääsimme nauttimaan maukasta riisimössöä, joko jauhelihalla ja kasviksilla tai linsseillä ja kasviksilla. Alueella saimme opetuksen, että ihan kaikkea ei kannata suomeksi möläytellä, kun alueelle saapui suomalainen pariskunta matkailuautollaan. Hieman haasteita aiheutti kielimuuri, keittiörakennuksen puute (tiskivesi on ihan jees ottaa suihkun puolelta hanasta) sekä yksi suihkukortti 50 hlölle. Mutta pikkuvikoja.