Perjantai 18.8. Kööpenhamina

Aamulla herättiin leirintäalueelta Rødbystä, Tanskasta. Aamupalaksi syötiin puuroa ja leipää totuttuun tapaan. Leiriltä oli vielä jäänyt Nussicaa ja strösseleitä, joten myös tätä hollantilaista höttöä oli tarjolla. Aamupalan jälkeen teltat pistettiin kasaan viimeistää kertaa, sillä seuraava ja viimeinen yö nukuttaisiin, tai kukuttaisiin, bussissa.

Suuntasimme bussilla kohti Kööpenhaminaan, mutta pysähdyimme aika pian Itämeren rannalle ihmettelemään vielä yhtä UNESCOn maailmanperintökohdetta. Siitä matka jatkui tauoitta Kööpenhaminaan, jossa jokainen lähetettiin omille teillensä ruokarahan turvin. Itse lähdin kaverini kanssa kävellen Strøget-ostoskatua pitkin kohti Nyhavnin-satamaa. Siellä ihmettelimme kauniita taloja ja purjelaivoja. Pidimme lähistöllä myös ruokatauon ja nautimme amerikkalaiset smørrebrødit paikallisessa mäkkärissä. Nyhavnista matkamme jatkui kohti Amalienborgia, jonne satuimme juuri vahdinvaihdon aikaan. Saimme seurata palatsin vartijoiden perinteisiä askelkuvioita ennen, kuin kävimme kurkkaamassa Marmorikirkkona tunnetun Fredrikin kirkon.

Kirkolta matka jatkui kohti Christianian vapaakaupunkia, jonka läpi kävelimme melko nopeasti. Kontrasti muuhun Kööpenhaminaan oli huomattava. Suuntasimme läheisen kirkon kautta vielä Slotsholmeniin, jossa kurkkasimme kuninkaan entisen palatsin.

Palatsilla tapasimme sattumalta yhden johtajista, joka antoi meille luvan kävellä itsenäisesti Pieni Merenneito -patsaalle, jolle muu ryhmä menisi yhdessä bussilla. Lähdimme tallustelemaan pientä kiertoreittiä, sillä aikaa oli runsaasti. Poikkesimme myös ruokakaupoissa kauhistelemassa paikallista hintatasoa, mutta juotavaa oli saatava. Maksettuani itseni kipeäksi Spriteä muistuttavasta tanskalaisesta Faxe Kondi -juomasta on jokaisesta siemauksesta nautittava täysillä.

Kävelimme jonkin linnan puiston läpi ja aloimme pikkuhiljaa lähestyä lopullista kohdetta. Matkalle sattui vielä Kastelletin linnoitus, joka toi mieleen Suomenlinnan. Pieni merenneito olikin jo ihan kulman takana, joten käppäilimme vielä sinne ottamaan pakolliset turistikuvat ja odottelemaan muuta ryhmää.

-Saara

Kööpenhaminassa lähdimme suunnistamaan kävelykadulle ja nyhavn -satamaan. Kävelykadulla poikkesimme pariin matkamuistomyymälään ja vaatekauppaan, mistä osa porukasta löysi reissun pakollisen vaateostoksen.

Päivä oli hyvinkin lämmin ja aurinkoinen, joten satamassa jätimme terassin välistä ja menimme syömään sisätiloihin, missä oli hieman viileämpää. Palvelu oli nopeaa ja ystävällistä, joten pääsimme nopeasti täyttämään nälkäiset vatsamme. Jokainen sai mieluista ruokaa ja päästiin jatkamaan Köpiksen tutkailua.

Pakollisen krääsäkauppa käynnin jälkeen suuntasimme Rundetaarn-torniin, mikä on rakennettu 1600-luvulla observatorioksi. Tornissa ei ole portaita, kun vain ihan ylhäällä, muuten torniin kivutaan nousevaa luiskaa pitkin. Tornin keskellä sijaitsee Tanskan maantieteellinen keskipiste. Tornin näköalatasanteelta näkee ympäri Kööpenhaminaa, mutta myös Ruotsin puolelle sekä Juutinrauman sillan.

Pikaisen ruokakauppa käynnin jälkeen asetimme tajuuden YLE radio Suomeen ja kuuntelimme Puhelinlangat laulaa ohjelmaa mihin Hanna pääsi osallistumaan ja muutamalla sanalla kertomaan reissusta ja samalla esittämään toivekappaleen letkajenkka. (Mysteeriksi jääköön suurelle yleisölle kuka alunperin toiveen oli esittänyt.) Letkajenkkaa sitten tanssittiin köpiksen keskustassa.

Bussin saavuttua meidät hakemaan, tehtiin pieni kiertoajelu matkalle pienelle merenneidolle. Muutama muukin turisti oli paikalle löytänyt.

Köpiksestä jatkoimme matkaa kohti Helsingöriä ja lauttaa. Lauttamatkan aikana jätimme Tanskan taaksemme ja saavuimme Ruotsiin Helsingborgiin. Muutaman sattumuksen sekä pienen iltapalan jaon jälkeen yö bussissa läpi Ruotsin sai alkaa. Määränpäänä Tukholma, mistä lähdemme aamulaivalla kohti Turkua.