Perjantai 4.8. Hannover

Aloitimme aamun Erknerin lähettyvillä olevalta leirintäalueelta. Söimme maukkaan aamupalan, joka sisälsi puuroa, kiisseliä ja leipää juustolla. Aamupalan nautittuamme pakkasimme tavaramme, ja teltatkin kasattiin. Matka kohti Hannoveria alkoi leppoisin tunnelmin bussin kyydissä. Matkalla Hannoveriin pysähdyimme toiveesta pieneen kauppakeskittymään, joka sisälsi sekatavarakaupan ja McDonald'sin. Kaupasta lähti yhdelle retkeläiselle tyyny.

Hannoverissa saavuimme isolle parkkipaikalle. Autosta purkauduttuamme otimme suunnan kohti paikallista McDonald'sia, jonka työntekijät saattoivat hieman säikähtää, kun noin 50 partiolaista ilmestyy paikan päälle. Ravintola sijaitsi mielenkiintoisella paikalla maan alla. Hannoverin keskusta on mielenkiintoinen, sillä muutaman kadun alla on kauppakeskus, joka muistuttaa tieteiselokuvissa nähtäviä rakennuksia – osin ilman kattoa keskellä katua ja osittain maan alla. Syötyämme lähdimme omissa pienemmissä ryhmissä kohti omia mielenkiinnon kohteita.

Vili: Suunnistin Saaran kanssa kohti paikallisia kulttuurikohteita. Kävimme paikallisessa kirkossa, joka oli komea sisältä päin. Ihailimme kirkkoa hetken, jonka jälkeen lähdimme kohti raatitaloa. Harmillisesti lipunmyyjä totesi, etteivät he voi päästää enempää ihmisiä enää sinä päivänä rakennuksen katolla sijaitsevaan näköalatasanteelle, joten jouduimme tyytymään rakennuksen sisäpuolella oleviin hienoihin pienoismalleihin Hannoverista eri vuosikymmeninä.

Tämän jälkeen suunnistimme kohti kirkkoa, joka oli tuhoutunut toisen maailmansodan aikana. Itse kirkosta ei ollut jäljellä muuta kuin kiviseinät ja rautaristikkoportit. Harmillisesti kirkon raunioihin sisälle ei päästy, mutta näimme tarpeeksi porteista. Erityisen hienoa kirkossa oli, kuinka luonto ja erityisesti köynnökset olivat vallanneet kirkon päätyseinän.

Seuraavaksi meillä oli kohteena Hannoverin vanha kaupunki. Pienen kävelyn jälkeen yllätyimme, kuinka idyllinen paikka se on. Osa kaduista oli pelkästään jalankulkijoille, ja niiden varsilla oli ravintoloita ja pieniä kahviloita, joissa ihmiset söivät, joivat ja juttelivat. Itse ihastelin erityisesti vanhoja rakennuksia ja taloja.

Tämän jälkeen totesimme, että on aika lähteä kohti elokuvateatteria, sillä 19 meistä oli päättänyt mennä katsomaan Barbie-elokuvaa, joka alkoi klo 19.

Itse en mennyt katsomaan sitä, ja paluumatka bussille taittui nopeasti vanhan kaupungin kautta. Saavuttuamme bussille noin puoli yhdeksältä illalla oli aika ottaa pientä iltapalaa, joka sisälsi leipää juustolla. Lisäksi saimme yöpalan suklaapatukan ja pienen hedelmäsoseen muodossa.

Tämän jälkeen osa meistä, jotka olivat bussilla, lähtivät katselemaan öistä Hannoveria, ja loput jäivät bussille tai olivat vielä katsomassa elokuvaa. Öinen Hannover oli ihmeellinen ja ainutlaatuinen kokemus, sillä noin viidensadan metrin päässä bussista oli jonkinlainen festivaali, ja ihmisiä riitti silminkantamattomiin. Palattuamme pieneltä iltakävelyltä myös Barbie-elokuvan katsojat olivat palanneet. Kello oli tässä vaiheessa noin 11. Viimeiset tunnit ennen bussin lähtöä osa vietti aikaa kavereidensa kanssa, ja osa oli jo painunut yöpuulle. Bussi starttasi suunnitellusti matkalle kohti Haarlemia Alankomaissa kello 1 yöllä. Hyvää yötä :)