Tekstit

Lauantai 19.8. Kotiin

Kuva
Edellisen illan aikana olimme saapuneet Ruotsin puolelle j matkasimme nyt kohti Tukholman satamaa. Osa porukasta nukkui bussissa, osa ei. Itse matkustin pakettiautossa Juhan kanssa ja toimin yön ajan kartanlukijana/apukuskina, kuten olin tehnyt Hollannista asti. Yöstä ei hirveästi ole kerrottavaa, pimeyden takia ei voinut edes ihailla maisemia. Siitä huolimatta matka sujui melko mukavasti kuunnellen muunmuassa AC/DC:ta ja ZZ Topia. Muutama pieni vessapysähdyskin tehtiin matkan aikana, joskin bussin ja pakun taukojen ajoittaminen samaan aikaan ja paikkaa osoittautui yllättävän hankalaksi. Saavuimme Tukholmaan aikaisin aamulla ja laivan lähtöön oli aikaa vielä reilusti, joten päätimme etsiä pakulle sopivan pysäköintipaikan ja torkkua hieman, olimmehan olleet hereillä jo vuorokauden verran. Heräiltyämme paikansimme bussin satamasta, noudimme Mikolta laivaliput ja ajoimme pakettiauton laivaan. Laivassa heitimme tavarat hyttiin ja suuntasimme aamupalalle. Aamupalan jälkeen hyödynsin hyttiä

Perjantai 18.8. Kööpenhamina

Aamulla herättiin leirintäalueelta Rødbystä, Tanskasta. Aamupalaksi syötiin puuroa ja leipää totuttuun tapaan. Leiriltä oli vielä jäänyt Nussicaa ja strösseleitä, joten myös tätä hollantilaista höttöä oli tarjolla. Aamupalan jälkeen teltat pistettiin kasaan viimeistää kertaa, sillä seuraava ja viimeinen yö nukuttaisiin, tai kukuttaisiin, bussissa.  Suuntasimme bussilla kohti Kööpenhaminaan, mutta pysähdyimme aika pian Itämeren rannalle ihmettelemään vielä yhtä UNESCOn maailmanperintökohdetta. Siitä matka jatkui tauoitta Kööpenhaminaan, jossa jokainen lähetettiin omille teillensä ruokarahan turvin. Itse lähdin kaverini kanssa kävellen Strøget-ostoskatua pitkin kohti Nyhavnin-satamaa. Siellä ihmettelimme kauniita taloja ja purjelaivoja. Pidimme lähistöllä myös ruokatauon ja nautimme amerikkalaiset smørrebrødit paikallisessa mäkkärissä. Nyhavnista matkamme jatkui kohti Amalienborgia, jonne satuimme juuri vahdinvaihdon aikaan. Saimme seurata palatsin vartijoiden perinteisiä askelkuvioita e

Torstai 17.8. Saksa-Tanska

Kuva
Herätys noin  6.25 pientä pakkausta, aamupala jolla sotkin kiisselillä tarjoilupöydän, ja seuraavalle pöydälle, jonka ääressä ruokailtiin, kippasin voileivän. Toivottavasti päivä jatkuu paremmin, koska ajan pakettiautoa "tämän" päivän. Kiva kuunnella täällä WC loossissa jätkien juttuja, kun tankkaavat tiskivettä vessan hanasta, ainoa paikka josta tulee maksutonta kuumaa vettä täällä Elisabethfehn leirintäalueella. Kuulin myös PÖYRISTYTTÄVÄN asian, kanssamatkaajamme kehtaavat väittää että me kolme pientä ja hentoa matkaaja kuorsaamme harmonisesti lähes läpi yön. Aamun sekoiluiden jälkeen, seikkailu jatkui. Ensimmäisestä tärkeästä liittymästä tuuppasin sukkana ohi, noh, pieni kierto, ei paha rasti. Jos sataa ei tarvitse ajaa sataa, jaa ei vai, kaikki muut ainakin ajaa. Kolarit ja tietyöt hidastivat matkaa mutta eivät pysäyttäneet sitä kuin hetkellisesti. Lounas eväiden hankintaa Petrin kanssa, lähes täydellinen onnistuminen, tosin niitä ei lounaalla tarvittukaan, kun CITTI-PARK

Keskiviikko 16.8. Lähtö kotia kohti

Heräsimme tänään leirialueella kello 6.45. Aamupala oli 7.15 ja söimme tähän asti tyypilliseen tapaan puuroa, voileipiä ja leipiä suklaalevitteellä ja strösseleillä. Yleinen olotila leirissä vaikutti olevan hieman väsynyt, mutta onneksi sää oli aurinkoinen ja edellisenä iltana pidetty selonteko aamun tavoitteista oli kaikkien mielessä. Leirin pakkaaminen sujuikin varsin ripeästi.  Pakkauduttuamme bussiin lähdimme kohti ensimmäistä määränpäätämme Lemmeriä. Matkalla ajoimme Afsluitdijk-padon läpi ja pysähdyimme padollai sijaitsevalle huoltoasemalle tauolle.  Noin kello 14.00 saavuimme Lemmeriin. Lemmerissa lounastimme ja olisi ollut myös aikaa hiukan kiertää viehättävän pikkukaupungin keskustaa. Lemmerista ajelu jatkui suorinta tietä Saksaa kohti. Meno bussissa oli melko hiljainen ja väsynyt, käytävän varrella näkyi useita nuokkuvia partiolaisia. Mutta ihan syystäkin. Keli kuitenkin suosi, jos jotain hyvää pitää mainita.  Saksan raja ylittyi lähes huomaamattomasti ja iltakuuden aikaan tu

Tiistai 15.8. Walibi ja päättäjäiset

Kuva
Aamu ei tällä kertaa alkanut staabin teltassa lokkien kirkunalla, vaan ihan herätyskellolla klo 5.50. Mutisten pois makuupussista ja herättämään muita telttoja, joilla herätys oli klo 6.00. Aamutoimien jälkeen aamupala Alankomaiden tapaan (leipää, muroja, jogurttia), eväspussi matkaan mukaan (bolognese -sipsejä nam nam) ja pienten mutkien kautta kohti lipunnostoa. Vähän aamujumppaa tanssin muodossa, jonka jälkeen suuntasimme kohti Walibi -huvipuistoa vieviä busseja. Matkalla sai ruksittaa matkabingosta "mahtuukohan bussi tästä -tie" -kohdan, kun kiertotie vei kaksikerrosbussin pyörätielle. Kokonaisuudessaan matka kesti reilun tunnin, jonka jälkeen käveltiin vielä Walibin porteille. Hassua että bussiparkki on parkkialueen kauimmassa nurkassa... Walibin porteilla saatiin liput ja päästiin sisään vauhdin maailmaan. Oma tie vei mm. maailmanpyörään, puuvuoristorataan ja karuselliin. Syömässäkin käytiin, tosin huvipuistossa omilla rahoilla sillä leirin tarjoama leipä+hedelmä -louna

Maanantai 14.8. Urheilupäivä

Suolaisen lounaan jälkeen valmistauduimme toiseen ohjelmaan. Otimme luvun tiellä ja lähdimme ”adventure time” nimiseen ohjelmaan. Ohjelma paikalla osa porukasta lähti pelaamaan värikuula-aseilla ja loput jäivät tekemään jotain muuta. Lähdin pelaamaan ja se oli todella hauskaa sitten kun asetta oppi käyttämään kunnolla. Peliaika oli aika lyhyt ja olisin voinut pelata kyllä pitempäänkin. Pelasimme vielä ”hungry hippos” nimistä peliä, jossa kerättiin oikenvärisiä palloja. Se oli aika huono peli. Sitten ohjelma loppui ja menin takaisin leiriin. Osa leiristä purki jo leiriporttia, mutta minä ja Eino pakkasimme leirikassimme. Sen jälkeen menimme auttamaan puiden kannossa takaisin, koska leiriportti oli jo purettu. Kun puut oli kannettu oli jo päivällisen aika ja ruokana oli perunaa jauhelihapihvejä ja parsakaalia. Jälkkäriksi oli vielä Einon synttärikakkua. Ruoka oli tosi hyvää kuten tavallista leirillä. Lähdin Einon kanssa iltakävelylle ja suihkuun ja sitten menin nukkuun. -Julius Heräsi

Sunnuntai 13.8. Vierailupäivä

Kuva
Herättiin aamulla leiriltä aurinkoiseen säähän. Oli vierailupäivä, mutta ennen vieraiden saapumista kävimme keskiäisissä. Siellä jaettiin palkintoja, sekä jatkettiin leirin tarinaa. Sen jälkeen syötiin ja sitten aloimme kiertelemään leirissä sekä vuorollamme esittelemään omaa leiriämme. Sää oli hetken sateinen, mutta se ei ainakaan partiolaisia kovinkaan haitannut. Iltapäivä meni eri kulttuureihin tutustuen ja kaikenlaista uutta oppien. Illalla syötiin ja ruuan jälkeen käytiin swoppaamassa merkkejä. Iltapalaksi syötiin lettuja. Sitten painuttiin unille!  -Tiia ja Nooa